Close

Super Heavy Metal: Music for Cymbals


 
Release 11.11.2016
 
LP
 
 
Super Heavy Metal makes music by playing the most underrated and mysterious instrument in the band: The cymbal. With a selection of cymbals, sticks, tape, rattles and effects, the cymbals are treated much like the “Prepeared piano”. The songs are made by building layers of rhythms and sounds, some parts are sampled and looped, most of it is improvised.
Live, Super Heavy Metal, compromises between using cymbals and electronics to re-create and make the layers of sound.
 
Super Heavy Metal is the solo debut from drummer Kim Åge Furuhaug (Young Dreams, Lars Vaular, Sondre Lerche).
 
After working most of his life within pop music, there was a need to do something completely different. Teaming up with producer Anders Bjelland, Super Heavy Metal recorded the debut album, in Broen studio the fall of 2015.
 
Whitelabel LP with printed insert. Downloadcode included. Limited to 300 copies. Also available as DL.
hubrolp3571

Share:

hubrolp3571

Reviews:

  1. Kim Åge Furuhaug gir oss en halvtime med cymbaler. Vi kunne gjerne fått mer. Super Heavy Metal er artistnavnet til Kim Åge Furuhaug. Han spiller eller har spilt trommer i omtrent 300 bergensband, blant andre Bloody Beach, Young Dreams og Electric Eye. I en periode virket det som om han hadde en finger med i det meste som skjedde på musikkfronten her i byen. Debuten som Super Heavy Metal, “Music For Cymbals” er en ode til hans favorittinstrument: cymbalen. Om det høres eksperimentelt ut, så er det fordi det er det. Platen er gitt ut på det norske plateselskapet Hubro, kjent for å gi ut kremen av norsk jazz- og improvisasjonsmusikk. “Music For Cymbals” sklir rett inn. Men i likhet med veldig mange andre utgivelser på Hubro, er platen også – på sitt vis – åpen og tilgjengelig. I tillegg til cymbalen bruker Furuhaug en undergående bass, ofte elektronisk etter alt å dømme, til å skape en hypnotiserende beat som kan ta perkusjonen fra rolig til ekstatisk til manisk, som på åpningsnummeret “One”. “One-two” nærmer seg grensen til techno, og kjennes som noe man helt enkelt kunne ha hørt på den legendariske Berlin-klubben Berghain når natten blir til morgen. En forlengelse av dette er “Two-two”, som igjen liksom referer til technomusikken, men her ved analoge instrumenter, på samme måte som det tyske bandet Brandt Brauer Frick gjør. Resultatet er fullstendig oppslukende, og i løpet av en intens og grensesprengende halvtime blir man liksom kjent med instrumentet på nytt. På et tidspunkt glemmer man at det er meningen at kun ett instrument får skinne fordi helheten, det komplette lydbildet, er så forførende.
    - Bergens Tidende, Alisa Larsen 5/6 (N)

  2. Der unter dem Namen Super Heavy Metal firmierende Drummer Kim Åge Furuhaug stellt, wie der lakonische Titel „Music for Cymbals“ schon sagt, Becken in in den Fokus seiner repetitiven und meist hypnotisch-treibenden Musik, deren stärkste Passagen live eingespielt sind. Ob Becken wirklich, wie vom Label behauptet, die geheimnisvollsten und am wenigsten beachteten Instrumente unserer Zeit sind, sei dahingestellt. Furuhaug gibt ihrem luftigen Klang jedenfalls einen ganz eigenen Zauber.
    - African Paper (DE)