Close

Strings & Timpani: Hyphen


 
HUBROLP3540
 
LP+downloadsTidalSpotify
 
 
Norwegian release date: 27.05.2016
 
The drums/guitar duo Strings & Timpani use improvisation as a tool to create catchy and rythmic music mixing influences from world music, jazz and lo-fi pop.
 
Strings & Timpani employ various preparations of their instruments, and explore new ideas within the classical duo format.
 
Drummer Øyvind Hegg-Lunde is also playing in the trio Building Instrument, José Gonzales´ indie pop band Junip (City Slang) and the psych-rock outfit Electric Eye (Jansen Plateproduksjon).
 
Guitarist Stephan Meidell has so far released two albums with the trio Cakewalk on HUBRO, not to forget the critically acclaimed solo LP “Cascades”. Stephan is also a member in the indie-jazz trio Velkro (Clean Feed Records).
 
The duo also play together in Erlend Apneseth´s trio and in the band Krachmacher. They have previously – under the moniker “The Sweetest Thrill” – released two duo albums: “Jewellery” (Playdate Records 2012), and “Strings & Timpani” (Klang Kollektivet 2013). They have toured both nationally and internationally.
 
“Hyphen” will be made available digitally and in a white label LP version with sticker, download codes and printed inserts in an edition limited to 300 copies.
Strings and Timpani_Hyphen_2400x2400

Share:

Strings and Timpani_Hyphen_2400x2400

Reviews:

  1. Det fins en gitartradisjon som nekter å innordne seg. Den rommer spillestil uten opplagte stilmønstre og et sett av uttrykk i stadig vekst og forandring. Jeg husker første gang jeg hørte Fred Frith. Da startet jeg min egen forståelse av hva dette kan dreie seg om. Det handler om utøvere som leter etter nye veier ut og vår egen evne til å omstille oss i møte med det overraskende. Enten de heter Taku Sugimoto, Loren Connors eller Manuel Mota, så har de lært meg å møte egenart med åpenhet og lete fram et egnet lytteperspektiv. Det fins knapt et instrument som er så belastet med klisjéer og tilbedelse som gitaren, og det er derfor ekstra befriende å høre på dem som stiller seg langt til side for det tilvante. Her hjemme har vi noen gitarister som tilfører dette eksperimentelle feltet levende innhold. Stian Westerhus er en av dem. En annen er Ivar Grydeland. De har skapt hver sin verden. Stephan Meidell er en tredje. I Strings & Timpani nøyer han seg ikke med gitar, og Hyphen er da heller ikke noe typisk gitaralbum. Meidell er også oppført med synth og elektronikk. Den andre halvdelen av duoen, Øyvind Hegg-Lunde, spiller trommer, perkusjon og synth. Hyphen er et album som kombinerer utbrodering med saktmodighet og gir de små overraskelsene betydning. Duoen lar temaene i stykkene sirkle rundt seg selv mens de ornamenterer med grå akkorder og kledelig vemod. Dette handler ikke om å spille for å vise seg selv fram. Jeg slipper å vente på at gitaristen skal stille seg i sentrum. Enten det er med de små eksplosjonene i «Step Out» eller de lange dragene i «Secret Passage», så skaper duoen underfundighet. Fundamentet eller backingen kan ha et industrielt preg, en kjølig understrøm, eller den kan fremstå som primitivt slentrende som i «Leapfrog». Hver låt har sin egen scene der et lite kammerspill åpner seg mot lytteren. Der musikken tenderer mot det forutsigbare, slipper duoen til et element av uro. Jeg liker «Memories in Orbit», og det er ikke bare fordi den får meg til å tenke på Ummagumma. At Strings & Timpani reiser gjennom tiårene og plukker med seg idéer som to Askeladder på tur gjennom populærkulturen, er slik det skal og må være. Det gir utsikt til de områdene musikken deres kommer fra, det kuperte landskapet der sjangrene lever side om side i fordragelighet. Hyphen roper aldri på oppmerksomhet. Det gjør samværet med albumet totalt uanstrengt. Øyvind Hegg-Lunde og Stephan Meidell skaper musikk som åpner seg langsomt og fremstår som ujålete. Det er vel omtrent slik jeg ønsker å beskrive de beste vennene mine.
    - Jazzinorge, Arild R Andersen (N)

  2. Il duo Strings & Timpani è formato da Øyvind Hegg-Lunde (batteria e percussioni) e Stephan Meidell (chitarra), due musicisti che collaborano tuttora con moltissime band, spaziando dall’alt-folk (i Junip di José González) al rock psichedelico (Electric Eye), passando per il jazz alternativo (Velkro e Cakewalk). Inoltre i due hanno suonato insieme nel trio di Erlend Apneseth e in una band chiamata Krachmacher. Non contenti, sotto il nome di The Sweetest Thrill, hanno già pubblicato due album in duo: “Jewellery” (Playdate Records, 2012) e “Strings & Timpani” (Klang Kollektivet, 2013). In questa prima esperienza insieme come S&T, i due si sono sentiti liberi di improvvisare, espandendo il suono asciutto della formula chitarra/batteria con tessiture di synth ed elettronica che hanno di fatto portato il loro suono verso lidi kraut, post-rock e in alcuni frangenti perfino world-music. Il disco si intitola “Hyphen” ed è stato pubblicato in vinile in edizione limitata (300 copie numerate) dalla Hubro, una piccola etichetta norvegese specializzata in produzioni jazz, ma che non disdegna affatto contaminazioni elettroniche e altri suoni. Per entrare nel loro mondo, i due si servono di una specie di cavallo di Troia. Il motorik incalzante e reiterato dell’iniziale “New Radio” indica in maniera piuttosto evidente un viaggio a ritroso nel tempo nella Chicago degli anni 90 in piena zona Tortoise. Questi primi sette minuti risultano presto essere un depistaggio, perché i due zigzagando prendono subito un sentiero alternativo. La nuova pista battuta li porta prima tra astrazioni etniche e suggestioni tribali (“Connecting The Dots” e un insidioso serpente strisciante intitolato “Follow”), poi a passare attraverso un rumorismo che sfoggia arditi controtempi (la suggestiva “Umpf Collection”). “Step Out” (che apre il lato B e non chiude il lato A come erroneamente indicato sulla copertina) è un microcosmo narrativo di raro gusto ed eleganza, dove chitarra e percussioni si fanno carico di trasportarci verso magici rituali. Lo stesso mesmerismo notturno lo troviamo in “Memories In Orbit”, e nelle sue percussioni etniche che lentamente, ma inesorabilmente, si avvinghiano all’anima viaggiando verso orizzonti sconosciuti. I due riescono con abilità a sfuggire alla trappola del già sentito, e nonostante dalla descrizione possa sembrare che il loro suono sia freddo come il clima scandinavo, in realtà non è affatto così. Il coinvolgimento emotivo è assicurato dal crescendo di “Secret Passage”, che grazie allo spazio creato dalla chitarra effettata di Meidell sembra davvero aprire un passaggio segreto verso un altro tesoro (quasi) nascosto della musica scandinava, quei Fire! Orchestra che hanno saputo già conquistare cuori e anime. Ma il duo non si accontenta, vuole portarci addirittura molto lontano per una breve passeggiata a dorso di cammello (“Blooming”), prima di chiudere il cerchio con un altro trascinante numero in bilico tra Can e Tortoise (“Leapfrog”) che vede Hegg-Lunde di nuovo a pestare i tamburi per poi scompaginare nuovamente le carte in tavola, mostrando una volta in più il gusto e la perizia strumentale mai fine a se stessa dei musicisti coinvolti. In definitiva, un gran bel disco composto con intelligenza dal duo di Bergen, capace di citare le proprie influenze senza mai scadere nel revival, anzi, imponendosi nell’abile costruzione di un puzzle sonoro che intriga nel suo continuo ondeggiare tra suggestioni kraut, astrazioni ambient, viaggi interstellari, sequenze desertiche e coinvolgimenti etnici.
    - Ondarock (IT)

  3. If I had ignored some relevant biographical details, I would have thought this little masterpiece could be a sort of previously unreleased experiments by bands like Stereolab or Jaga Jazzist after the meeting with some African shaman, who disvealed some musical tricks, as it’s tough to match the amazing sound in this incredible output by drums/guitar-focused duo Strings & Timpani to the frosty environment of Norway! Counterbalanced by a wisely unobtrusive use of electronics and a rising involving compositional scheme (ignited by incredibly simple loop, most of the tracks gradually sound like “fermenting”), the neatly essential format of line-up by drummer Øyvind Hegg-Lunde (also member of Jose’ Gonzales’ indie pop band Junip and the trio Building Instrument, that we already introduced in the recent past) and guitarist Stephan Meidell (another musician I recently quoted, while introducing the 5-stars rated output by Erlen Apneset trio), is anything but predictable or banal. Forget the traditional roles that most of the musicians assign to these instruments when they got intersected, as this duo often inverts those roles, so that percussive elements become the leading element of the sonic trap they wisely prepared, and guitar becomes the “mainstay” of rhythm after kick-starting some musical process (or procession). The motorik beating of the opening track “New Radio” could be somehow misleading, as the following tracks push the listener towards more exotic stylistic isles, that you could foretaste in the 2-minutes lasting medley “Connecting The Dots” and over the 3 balmy minutes of “Follow”, sounding like the definitive way to charm the listener just like an Indian piper would charm his trained snake. From then on, the only thing that listener can do is giving in to the listening pleasure inspired by the sonic pinches they wisely crafted flowing between moments that resembles tribal mysticism (“Memories in Orbit”), Americana folk (“Step Out”), entrancing swirling crescendo (“Secret Passage”), delicately tapping afro noises (“Umpf Collection”) and jazz-rock scraping (“Leapfrog”). I hope some of you can grab one of the 300 copies (including download codes) printed by Hubro yet.
    - Chain DLK