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Møster! Inner Earth

 
HUBROCD2548/HUBROLP3548
Norwegian release: 12.09.2014
International release: 20.10.2014
 
CD/LPiTunesWimpSpotify
 

 
 
The limited editon LP with CD included is now sold out. Reprint without CD is in production.
After a hectic summer, touring the festivals with artists such as Röyksopp/Robyn, Lars Vaular, Datarock and Bushman’s Revenge, saxophonist and bandleader Kjetil Møster is now releasing album number two with Møster!, his favourite project. “Inner Earth” is an acerbic and inquisitive masterpiece that is in many ways a clear contrast to the band’s critically acclaimed first album.
 
This time he is joined by the legendary Hans Magnus “Snah” Ryan, guitarist/vocalist in Motorpsycho; Nikolai Hængsle Eilertsen, bass player in Elephan9 and BigBang; and the ubiquitous drummer Kenneth Kapstad, also from Motorpsycho and Grand General.
 
The band was formed in connection with a commission for the Kongsberg Jazz Festival in 2010, and released their first album, “Edvard Lygre Møster”, in March 2013 to unanimously glowing reviews. The album was listed among the top 5 debut albums as well as among the top 10 albums in New York City Jazz Records in 2013, and also achieved an impressive 6th place among the year’s albums in Prog Magazine.
 
The debut album “Edvard Lygre Møster” was a powerful, ecstasy-inducing live album, and according to Kjetil Møster this was the sound of a band that “found itself” on stage in front of an audience. “It was a lucky break that we could record it properly,” he says. With this follow-up the band are moving in another direction. “Inner Earth” was recorded with Jørgen Træen at Duper Studio in Bergen, a few storeys away from Kjetil Møster’s rehearsal room in the creative melting pot of Bergen Kjøtt. “As the title indicates, we’ve taken a major step over to the prog camp on the new album,” says Kjetil, although the jazz influence is not particularly difficult to identify this time, either. Where the debut album was extremely spontaneous, direct and fierce, this follow-up is a more searching, prog-influenced, psychedelic and slow-moving voyage, like riding on lava flowing to the earth’s core.
 
The album will be released both as a CD and as a 180g LP in 500 copies with a gatefold cover, with a CD included.
 
Concerts:
13 September: Blæst, Trondheim (N)
17 September: Blå, Oslo (N)
19 September: Sardinen, Bergen (N)
20 September: Consul80, Stavanger (N)
08 October: Enjoy Jazz, Mannheim (DE)
09 October: Rumor Festival, Utrecht (NL)
 
The album will be released both as a CD and as a 180g LP in 500 copies with a gatefold sleeve, with a CD included.
 
HUBROCD2548

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HUBROCD2548

Reviews:

  1. The primordial rears up too on Inner Earth, the second album from the quartet Møster! It begins with the four-part composition “Descending Into This Crater”, a disconcerting evocation of entry into a volcano treading the many lines between No Pussyfooting Fripp & Eno and the improv-jazz-rock of John Stevens’ Away – as the band acknowledge, this is a prog-slanted voyage.
    - TheArtsDesk, Kieron Tyler (UK)

  2. Kjetil Møster ist eine jener schillernden Musikerpersönlichkeiten Norwegens: Als Kind am Akkordeon, dann Hardcore-Bassist, heute einer der herausragenden Saxophonisten des Landes, der sich nach John Coltrane-, Free Jazz- und Improv-Studium in Trondheim der Praxis im Elektro-Rock mit der Band Datarock zuwandte. Der kaum fassbare Drive des 2010er Konzertmitschnitts seiner eigenen Band Møster!, mit dem jene letztes Jahr auf Hubro debütierte, sorgte international für einiges Aufsehen. Dass der Jazzrock (eigentlich eher ein Free Funk, wäre der Begriff nicht schon vergeben) von »Edvard Lygre Møster« so verblüffend frisch wirkte, lag maßgeblich am Feuer der Rhythmusgruppe von Bassist Nikolai Hængsle Eilertsen und dem Motorpsycho-Drummer Kenneth Kapstadt, über dem sich Møster und Ståle Storløkken an den Keys ineinander verhakelten. Letzterer wird auf dem vorliegenden Nachfolger nun ersetzt von Hans Magnus Ryan (ebenfalls Motorpsycho) an der Gitarre. Das ist nicht der Hauptgrund dafür, dass »Inner Earth« zwar immer noch elektrisch, aber deutlich spannungsärmer aus den Boxen schäumt, aber wohl einer: zwischen Møster und Storløkkens aggressiver Prog-Leidenschaft sprühten Funken, Ryans Wandelbarkeit bleibt in eingefahrenen Gleisen. Das vierteilige »Descending into this Crater« lässt an der Adresse der postapokalyptischen Psychedelik von Pink Floyds »Pompeji« nur dunkel quellende Schwaden übrig, was weniger anstrengt als der energetische Wirbel der letzten beiden Stücke, dessen Sog sich erst auf den letzten hundert Metern zur Wucht des Vorgängers kanalisiert. Bass und Drums kommen leider hier wie dort kaum dazu, das Potential ihres virtuosen Zusammenspiels auszuschöpfen, und die Zöpfe, an denen Sax und Gitarre zwirbeln, wirken zu oft ausgeblichen und untot, als bekäme man graue Haare vom Hören. Nicht weiter schlimm, wenn man die schon hat. Aber Zukunft ist woanders.
    - HHV-mag.com, Peter Gebert

  3. Kjetil Møster hatte sich seit der Jahrtausendwende schon in die vordere Reihe des nordischen NowJazz geblasen, mit Trinity und mit Ultralyd und zahlreichen Tonträgern auf Jazzaway, Moserobie und Rune Gram­mofon, bevor er mit Edvard Lygre Møster (2013) einen eigenen großen Wurf bei Hubro landete. Inner Earth (HUBROCD2548) knüpft direkt daran an, wieder mit Nikolai Eilertsen (von Elephant9) und Kenneth Kapstad (von Motorpsycho und Grand General) als Turbo, aber nun anstelle von Ståle Storløkken mit Hans Magnus Ryan und seiner Motorpsycho-Gitarre. Man könnte das, was sie zusammen gemacht haben, ein Konzeptalbum nennen und einen Widerhall auf Rick Wakemans Jour­ney to the Center of the Earth. Man könnte, wenn einem derart in Hirn und Ohr geschissen wurde, dass man überhört, wie da Jules Vernes Hohlwelt mitsamt Wake­mans hohlem Bombast durch den Vesuv gepfeffert werden. Vom einmal mehr ultimativen Zusammenklang von Saxophon und Gitarre, der norwegisches Berser­kertum auszeichnet. Denkt an MoHa!, denkt an Ultra­lyd, Krokofant, Panzerpappa und Puma, denkt an all das, was einen lustüberschauert “Rock’n'Roll!” schrei­en lässt. Die vier sind selbst unterirdisch überirdisch. Mit dem Mut, beim 4-teiligen ‘Descending into this crater’ durch Geräuschnebel sich durchzutasten, mit der Traute, der Intelligenz der entflammten Finger und des Feuer spuckenden Rachens zu vertrauen. Dem Maulwurf wird ebenso gehuldigt wie dem Tatzelwurm, indem man sich seinem Drachennest ganz langsam annähert. ‘Central Sunrise’ grüßt die Sonne mit einer dämmrigen kleinen Baritonhymne. Und ‘Magma Move­ment’ ist noch ganz träge unter dem Flimmern der Gi­tarre, nimmt aber den Flow der glühenden Magma an, einen Flow, der mehr ein Traum von Bewegung ist als die Bewegung selbst. Der aber doch schon unaufhalt­sam sich voran frisst. Bis zur Mündung bei ‘Mount Ve­suvio’, knurrig und knarrend, aber mit kaum noch zu haltendem inneren Drang und enormem Fuzz-Vibrato, immer schriller und bohrender. Doch noch ohne Knall­effekt. Bei ‘Tearatorn’ ist man dennoch schon im Freien, animiert sprudelnd, schillernd, lodernd schreit diese Musik “Feuerio!” und fräst sich mitten durchs Hirn. Mit Myriaden von Sägezähnchen, die die graue Masse mit einem Gesang anstecken, den Møsters Saxophon flammenzungig fortsetzt. Bis hin zum jubilierenden Mit­einander der beider Glutströme, die von unglaublichem Bassgebrodel und blockerndem Drumming geschoben werden. ‘Underworld Risk’ hält das hohe Tempo bei, um mit unbändiger Begeisterung paradieswärts zu stürmen, ja zu stürzen mit MØSTER! Aber aufwärts! Aufwärts! Selten sind Ausrufezeichen so angebracht!
    - Bad Alchemy (DE)

  4. Setting the controls for a voyage into deep prog/jazz territory, this second album from saxophonist and bandleader Kjetil Møster´s group delineates a descent into a dark core bubbling with volcanic fury and awestruck magnitude. As with last year´s excellent debut, Edvard Lygre Møster, the core trio of Møster with Nikolai Eilertsen on bass and Kenneth Kapstad on drums are joined by an additional player, this time Motorpsychos´s Hans Magnus Ryan. The opening four-part movement of Descending Into This Crater offers a rumbling sound chasm in which Møster´s sax and Ryan´s guitar jointly smear electric magma, splatting and farting in deep echo chambers and perpetually teeterin gon the rim of total meltdown. The devastation finally hits with the double hammering of Tearatorn and Underworld Risk and the full unleashing of Møster!´s infernal potential into an obliterating lava flow blasting through every available blowhole.
    - Rocka-A-Rollas, Euan Andrews (UK)

  5. Seismic second from the Motorpsycho offshoot…If the 2013 debut album by Møster could be seen as an all-out audio assault on the psyche, this latest release by Norwegian sax player Kjetil Møster adobps a somewhat stealthier approach to winning hearts and minds. A live recording, this spends a good while establishing a glowering, pensice atmosphere of shifting tonality, sulfurous distortions and refractions. Joining Møster are Motorpsycho´s Kenneth Kapstad and Hans Magnus “Snah” Ryan, whose caustic guitar summons up fiery, ominous rumbles and nerve nebulous backdrop that reverberates betweeb the mournful stateliness of Miles Davis´He Loved Him Madly and the exotic lost world fog drifting across Pink Floyd´s Echoes. The slow build-up is entirely worthwhile as the molten core of the album erupts, generating a manic energy propelled by Nikolai Eilertsen´s galloping bass and Kapstad´s fluid drumming. The ecstatic, tumultuous climax of the 14-minute Tearatorn is but a curtain raiser for scorching closer Underwordl Risk, a vertiginous ride jostled and strafed with white-hot playing and gear-crunshing dynamics like VdGG at their most potent.
    - PROG, Sid Smith (UK)

  6. Gruppen Møster! har fått sitt namn från saxofonisten Kjetil Møster (övriga i kvartetten är Hans Magnus Ryan, gitarr (från Motorpsycho), Nikolai Eilertsen, bas (från Elephant9), och Kenneth Kapstad, trummor (från Motorpsycho och Grand Central – du börjar förstå hur det här låter, eller hur?)) och andra skivan ”Inner Earth” drar sig från den jazz som fläckvis antyddes för livedebuten för att hamna i denna nyskapande, norska, fantastiska prog som just nu inte görs någon annanstans (Grand Centrals debutskiva var ju en av fjolårets verkliga höjdpunkter i den progressiva skivfloden), så kunnigt, underfundigt spelad, kraftfullt och med spåren från 1972 så tydliga, i ett psykedeliskt, flytande rumsterande, tveklöst en av höstens i särklass bästa progressiva utgivningar.
    - Universumnoll (SE)

  7. Very un-somber are Møster!, who, like MoHa! deploy the exclamation mark beautifully in their naming. Could this be the Scandinavian umlaut? They are part of the same tradition too, musically, somehow part of the incestuous family of Utralyd and Noxagt. Here, they present their album Inner Earth, listed as ‘Jazz’ by iTunes, it is a kind of 1970s sci-fi heavy-prog bruiser. ‘Descending Into This Crater’ parts one through four could have been on Vertigo, in 1973. I wish it had been, I fantasise about that being so. I fantasise about being the guitarist. Or drummer. The daydream flickers in and out of register, as the drums pound through to a deeper level of the planet’s strata. The guitarist Hans Magnus ‘Snah’ Ryan utterly ups the ante for the adjective ‘blistering’. The jazz element is present too, and in the invocation of Vertigo: This could easily be a dirty, dream collaboration between Sabbath and Nucleus. This is no technical operation, or tricky navigation of already existing tunnels, this is a search for the earth’s core like the descent to hell and/or Valhalla, delete as you please. This is all piledrivers and dynamite, explosions, sparks, debris, clouds of blasted earth and raining shale. Møster! I love you (see above re adoption).
    - The Sound Projector, Steve Hanson (UK)

  8. Even if it arrived on my desk some months after its release, this brilliant assay of musical spelunking by inventively polyhedral tenor saxophonist and rising star of the experimental Scandinavian scene Kjetil Moster (former collaborator of Datarock, The Core, Royksopp, Paal Nilssen-Love and Chick Corea) and a team of likewise brilliant cave explorers (the two Motorpsychists Kenneth Kapstad on drums and Hans Magnus “Snah” Ryan on guitar and Nikolai Eilertsen on bass) has that ageless nuance of some great suites. The main elements of “Inner Earth”‘s matrix are not so difficult to recognize: most of arrays got held by hooks to progressive-jazz (particularly John Coltrane) and prog-rock, but they seems to follow a score which could ideally be considered a sort of clay impression of the sharp protrusions of caves, being the intensity of their sound influenced by the high temperatures and rising pressure of the guts of an active volcano and the crazy chorality of this fourtet becoming more and more incandescent as if they have to play red-hot instruments that got stretched to breaking point. “Descending into this crater”, the first suite in four parts (“Poutanian Debate”, “Central Sunrise”, “Magma Movemnt” – definitively my favourite one of the four parts – and “Mount Vesuvio”) sounds like a tuning stage, which shows some similaritiewith some stuff by Supersilent (this fourtet was a quintet before the exit of Supersilent member Stale Storlokke) and precedes the two masterpieces of this incendiary recording: the 14-minutes lasting “Tearatorn”, where Kjetil sounds like the generator of a perpetual seismic wave that got fostered by the other members of the band, who erode stylistical fields in between avant-jazz, improvisation, prog-rock and noise-by foothills, and the shorter “Underworld Risk”, where the stormy gowns of the previous track crawl over psychedelic and sometimes tribal pavements.
    - Chain DLK